reklama

Úvaha o geniu verbi/operis

Globalizácia versus špecializácia. Vraj odchádzajú slovenskí odborníci do zahraničia. Ani sa nečudujem, v dobe, keď má množstvo ľudí prístup na internet - ďalší zdroj informácií okrem audiovizuálnych médií, časopisov a rôznych príručiek. Hocikto si hocičo prečíta a už môže strúhať odborníka. Nezasvätený účastník polemiky nemusí rozoznať odborníka od odborníka. A špeciálne v internetových diskusiách padajú rôzne argumenty a názory, niektoré vyzerajú dosť vieryhodne, aj keď sú to strely od pása. Takí krčmoví znalci, odborníci na politológiu, výživu, literatúru a jazyk, na šport, technológie... môže bežný laický čitateľ vôbec odhaliť, kto sa naozaj vyzná a kto čerpá z neoverených a neoveriteľných zdrojov a varí z vody? A je vôbec názor odborníka žiadaný, keď sa až príliš často z televízie a všeobecných časopisov zameraných na životný štýl tlačia do podvedomia a do vedomia celebrity, osoby, ktoré nemusia mať nijaké špeciálne vzdelanie a predsa majú neskutočne vysoké platy a ich názory sú prezentované, veď ony to predsa vedia? Nevzbudzuje to dojem, že stačí mať pekný a upravený výzor a viac netreba? Netreba sa už zamýšľať nad tým, čo dotyčný povedal a ako?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu
(zdroj: LK)

Nedávno som videla na čétéčke dokument s otázkou v názve - či má remeslo stále zlaté dno. Oslovený bol sklenár-súkromník, zlatník, opravár obuvi, trojgeneračná rodina kominárov... Za socializmu boli remeselníci vyzdvihovaní ako dôležitá vrstva, ktorá má vládnuť. V skutočnosti to boli len krycie rečičky, ale remeselné a učňovské školy rôznych zameraní nemali núdzu o záujemcov. Dnes - záujemcov o remeslá je pramálo, pretože živiť sa doslova vlastnými rukami a najmä šikovnosťou je náročné, je to beh na dlhé trate. V súčasnosti je presadzovaný trend opačný - čo najlacnejšie (a teda tomu v primeranej /ne/kvalite) a najrýchlejšie nakúpiť a keď sa tovar poškodí, nezaťažovať sa opravovaním, ale kúpiť nový, veď je to jednoduchšie. Tak sa z miest vytratili všetky možné opravovne a špecializované predajne. Predavači vo veľkých komplexných nákupných centrách nevedia o tovare skoro nič. Načo aj, keď sa vám nebude pozdávať, jednoducho ho vrátite. Po rokoch, keď výber nebol taký široký ako dnes, takéto prezentovanie dokáže zamotať hlavu dobrým pocitom, že na to mám, tak si to môžem dovoliť a môžem si aj dovoliť to vyhodiť. Opýtaní remeselníci vyjadrovali akýsi smútok, že ich prácu doma, teda v Českej republike, dnes neveľa ľudí oceňuje. Najmä sklár svoje výrobky predáva do zahraničia. Remeselníkov pomaly kynožia lacné dovozové výrobky z Ázie. Máloktorí z uvedených remeselníkov pochádzajú z tradičnej remeselníckej rodiny, kde sa dedia rôzne zlepšenia a osobité špeciality, aj verní spokojní zákazníci z pokolenia na pokolenie. Na záver dokumentu skonštatovali, že remeslom sa dá uživiť, ale je to tvrdá drina, ktorú treba robiť poctivo, ale s láskou, aby boli výrobky kvalitné a s hrdosťou niesli meno svojho výrobcu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naozaj je dnes menším problémom nájsť miesto, kde vám zviažu knihu (klasickým spôsobom, žiadna hrebeňová alebo tepelná väzba). Keď sa pozerám na staré knihy, premýšľam koľko rôznych ľudí sa na ich tvorbe podieľalo, dlho trvalo, kým spisovateľ alebo prekladateľ spísal dielo, potom proces tlače - omnoho zložitejší bez počítačových programov, vyrobenie tlačiarenských matríc, samotná tlač a rozstrihanie hárkov, väzba a obal, zvyčajne ozdobený, hrdý nápis kto kedy knihu vytlačil a poďakovanie autora... Dnes to celé prebieha neosobne, automaticky... chladne.
Celkom úspešne sa vytratili aj predajne metrového textilu. A čo takí brašnári - napríklad športové vybavenie môžu krásne opraviť a poslúži ešte pár rokov. Zabudnutie hrozí pomaly aj tehelniam, murárom či stolárom. Výroba sa automatizovala a tak sa vyrába to, čo má pomerne malé výrobné náklady a ide na odbyt - čiže uniformita, predmetom chýba osobitá črta, duch. Kedysi boli tiež trhoviská na každom rohu. Dnes sa najväčšie trhoviská zmenili na predajne lacného ázijského textilu a rôznych tretiek, malé trhoviská miznú bez stopy; predaj zeleniny a ovocia v malom je obmedzovaný nezmyselnými predpismi a čudesnými normami. Všetko sa dováža vo veľkých množstvách z diaľok, v skladoch to hnije a znehodnocuje sa. Paradoxne duchovne zameraná ázijská kultúra lacnými výrobkami ničí predpisovú a usporiadanú západnú kultúru, navzájom si môžu vyčítať ničenie osobitosti, ktorá je podstatou celej kultúry. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo má teda odborník a remeselník robiť? Má svoju prácu a svoje vedomosti propagovať, alebo má mlčať, keď žiaria celebrity? Má riskovať, že jeho názor bude až donekonečna spochybňovaný laikmi a že sa niekomu môže zdať, že nechce svojimi znalosťami pomôcť tým, ktorí sa chcú vzdelávať, ale že sa chce predvádzať? Zaniknú osobité ručné výrobky, pretože tí, ktorí ich vedia vyrobiť rezignujú na namáhavú prácu za minimálne ocenenie? Zaniknú nadštandardné vedomosti iba preto, že sa to práve nenosí? Nedá sa už spoznať za výrobkom a za výrokom duch, myšlienka, dobro?

Lucia Kramaričová

Lucia Kramaričová

Bloger 
  • Počet článkov:  165
  •  | 
  • Páči sa:  0x

www.milosch.sk/LuckaMilos Zoznam autorových rubrík:  FotografieAliquid de antiquitateŠportDe universitateCultus atque humanitasAnimaliaŽelezníkIndológiaSúkromnéSpoločnosť

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu