reklama

Charita - pomoc sebe či druhým?

Najmä v predvianočnom období akoby sa vrece roztrhlo s rôznymi charitatívnymi zbierkami a akciami. Charita je dobrá vec. Ale len vtedy, ak sa zbierka naozaj použije na proklamované ciele. Mnohí ľudia prispievajú na tieto zbierky. Ľudskosť ešte celkom nevymizla. Dávajú najmä tí, ktorí nemajú nadštandardné príjmy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Mňa na celej veci zaráža jeden fakt. Zbierky sú v poslednom čase zamerané iba na peniaze. Akoby neexistovali aj iné formy pomoci, len finančná. V novinách nášho hlavného mesta je krátka správička o zbierke zameranej na humanizáciu detského domova v jednej z mestských častí. Neviem, či je možné prispieť aj inou formou, než peňažnou, lebo v článku sa spomína len číslo účtu a suma, ktorú sa podarilo vyzbierať minulý rok. Myslím, že deťom z detského domova by pomohli aj hračky, oblečenie, prípadne iné prostriedky humanizácie. Minulý týždeň som videla koniec relácie propagujúcej výzvu darovať hodinový zárobok deťom. Moderátorka (Iveta M.) sa na záver blysla poznámkou, že "väčšina ľudí prispieva menšími sumami, 60, 100, 600 korún. Treba, aby sa zaktivizovali aj štedrejší darcovia." - približná citácia. Nuž, nie každý má hodinový plat na úrovni celebrít z predvádzacieho obchodu (alebo show-biznisu).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred pár rokmi, keď som bola zamestnaná (teraz študujem na VŠ), hoci som mala podpriemerný plat, poslala som maličkú sumu na účet Slobody zvierat. Odvtedy ma táto organizácia pravidelne zásobuje obálkami so šekom a príbehmi zvieratiek vytlačenými na ďalšom liste papiera, prípadne nálepkami. Momentálne sa moja pomoc zvieratkám sústredí najmä na myšlienku, že by Sloboda zvierat mohla ušetriť financie vynaložené za tlač, papier, obálky, poštovné a tak podobne, a využiť ich na bezprostrednú pomoc zvieratkám. Rada by som im pomohla k lepšiemu životu, ale sama som v súčasnosti odkázaná na financie príbuzných. Pomôcť môžem len dodaním starých uterákov či dek. Neviem, či je záujem Slobody zvierat aj o takúto pomoc.

Zúčastnila som sa už dvakrát na jednom podujatí, kde partia A odovzdala partii B velikánsky šek s nemalou sumou - na pomoc deťom. Neprekvapí vás asi, že partia A je úzko prepletená s partiou B. Že po skončení akcie si jeden z hlavných protagonistov neprišiel do zákulisia vypiť kávičku a zistiť, čo je nové, ale si prišiel po honorár. Rovnako na mňa pôsobí vyťahovanie peňazí od divákov pre choré deti prostredníctvom zinscenovanej reality, pričom hlavná cena pre niekoľkomesačných povaľačov viacnásobne prevyšuje sumu, ktorou apelovali na svedomie a peňaženky divákov. Sponzori sa mohli radšej realizovať iným smerom, ale z toho by nič nevytrieskali. Taká je doba...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedávno som vyradila zo skrine staršie oblečenie, ktoré ja nosiť už nebudem, ale mohlo by pomôcť inému. Najväčší problém nebol napchať to všetko do tašiek. Najväčší problém je: kam s tým. Do kontajnera to dať nechcem, veď ešte oblečenie môže poslúžiť. Hľadala som cez internet organizácie, ktorým by som to mohla poskytnúť. Nájsť tú vhodnú je umenie. Červený kríž, zdá sa, že prijíma už len finančnú pomoc. Prostredníctvom ich internetovej stránky som sa spýtala, či robia aj zbierky oblečenia. Odpoveď ešte stále neprišla... Problém je v špecifikácii vašej cieľovej skupiny. Je mnoho, predovšetkým cirkevných charitatívnych zbierok, ktoré zbierajú oblečenie pre bezdomovcov. Ale sú bezdomovci pravou cieľovou skupinou, keď máte doma kopu oblečenia, ktoré ste nosili ešte na základnej a strednej škole? Odvážila som sa dúfať, že oblečenie sa dostane deťom a mládeži v utečeneckých táboroch, či v detských domovoch, alebo v miestach postihnutých rôznymi živelnými katastrofami. Zdá sa, že záujem o pomoc je veľký. Lenže je to predovšetkým záujem o finančnú pomoc. Nechcem tvrdiť, že všetky zbierky sú podvod, že na všetkých sa chce niekto nabaliť. Ale nie je ani trochu čudné, že všetci pýtajú len peniaze? Veď ľahšie sa dá odsypať si z peniažkov do vlastného vrecka než doniesť domov niekoľko obnosených tenisiek, starších tričiek a svetrov. 
Dúfam, že nájdem organizátora zbierky, ktorý nebude ohŕňať nosom nad oblečením pre deti a mládež, a že dobrý úmysel neskončí v spaľovni odpadkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

DODATOK: Na základe tohto článku sa mi ozval jeden pán, ktorý spomenuté oblečenie zobral pre deti v azylovom dome v Nitre.

Lucia Kramaričová

Lucia Kramaričová

Bloger 
  • Počet článkov:  165
  •  | 
  • Páči sa:  0x

www.milosch.sk/LuckaMilos Zoznam autorových rubrík:  FotografieAliquid de antiquitateŠportDe universitateCultus atque humanitasAnimaliaŽelezníkIndológiaSúkromnéSpoločnosť

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu